Redemption-I Am The Storm
Jaar van release: 2023
Label: AFM Records
Deze Amerikaanse band laat zich beïnvloeden door de progressieve insteek op de rock en metal. Aan het front staat sinds een aantal jaar Tom S. Englund, welke natuurlijk vooral bekend is van Evergrey. De overige leden zijn daarbij ook niet de minste. Wie alleen al kijkt naar de ervaring, ziet dat men hier onder andere ex-leden of ex-live-members van Fates Warning, Agent Steel en Pain Of Salvation in de gelederen treft. Er zijn maar weinig progressieve metalbands die zoveel bewondering afdwingen bij zowel fans als critici als Redemption.
Dit achtste studioalbum van Redemption is de eerste sinds Long Night’s Journey Into Day. Dat album verscheen in 2018 en was de eerste met Englund aan het front. Ondanks dat Vikram Shankar bij de release wel net in de line-up zat, was hij nog niet te horen op die plaat. Dat is bij deze tien tracks wel het geval. Die tien nummers zijn overigens goed voor meer dan zeventig minuten aan muziek.
Net als de vorige zeven studio-aanbiedingen van Redemption, is ‘I Am The Storm’ veranderd in een waarneembare maar nooit radicale evolutie van het kenmerkende Redemption-geluid. Het huidige materiaal heeft bovendien een hoge herkenningswaarde en verkent tegelijkertijd zorgvuldig nieuwe gebieden. “Ik heb altijd van bands gehouden waarvan de albums stilistisch in elkaar overvloeien, of het nu Iron Maiden’s “The Number Of The Beast” en “Peace Of Mind”, “Mob Rules” en “Heaven And Hell” van Black Sabbath, of Ozzy Osbourne’s “Blizzard Of Ozz” en “Diary Of A Madman”, legt Van Dyk uit, eraan toevoegend: “We zijn geen muzikanten die zichzelf constant opnieuw moeten uitvinden. De consistente evolutie van ons geluid gebeurt in kleine stappen die gemakkelijk te beheren zijn voor onze fans.”
‘Action At A Distance’, welke bijna een kwartier duurt, en ‘All This Time (And Not Enough)’, met een speelduur van elf minuten, nemen van die complete speelduur wel een groot deel in beslag. Dit laatste benadrukt het veelzijdige karakter van deze progressieve band goed. De invloeden van Dream Theater, Porcupine Tree en Genesis zijn duidelijk te horen. Het spel op de toetsen van Shankar speelt daar zowel in de rust als in de solo’s een mooie rol in. Dat is wel een meerwaarde voor de hele sound live, want eerst werd dit vooral ook door gitarist Nick van Dyk gedaan. Bassisten moeten bij die track ook even goed opletten.
‘The Emotional Depiction Of Light’ is misschien wel de favoriete track van de band. Althans, die song staat tweemaal op de plaat. Ondanks dat het echt een mooie, sterk opgebouwde track is, is dat wel een beetje te veel van het goede. De tweede versie is door Shankar in de mix gezet, maar was beter als bonus geweest.
Al met al laat Redemption op I Am The Storm horen dat zij hun progressieve rock annex metal op een voortreffelijke manier vormgegeven. Door de grote contrasten in de nummers en de sterke opbouw, is het een plaat die als erg boeiend beleefd zal worden.
“I Am The Storm” is geproduceerd door Nick van Dyk en geluidstechnicus/gitarist Simone Mularoni (DGM), die naast Chris Poland (ex-Megadeth) en Henrik Danhage (Evergrey) ook als gastmuzikant optreedt. Daarnaast bevat het nieuwe album twee covers die een beetje ongebruikelijk lijken voor dit genre: “Turn It On Again” van Genesis en “Red Rain” van Peter Gabriel. Dat past ook bij Redemption, waarvan de muzikale complexiteit moeilijk te verslaan is. Met andere woorden, “I Am The Storm” is het nieuwe topje van een gigantische ijsberg!
Het is dus geen verrassing dat de media deze groep blijft loven en naar de muzikanten verwijzen als “een van de beste progressieve metalacts van het afgelopen decennium” (DPRP), getuigen van een “magische uitstraling en ongelooflijke expertise op het gebied van songwriting”. (Blabbermouth) Omschrijven hun muziek als “krachtig, pakkend, boeiend, technisch en dit allemaal samen” (Lords Of Metal). Al deze kwaliteiten komen samen op “I Am The Storm”, ondersteund door de herkenbare diepgang van de teksten. Van Dyk voegt eraan toe: “Onze liedjes hebben over het algemeen een positieve instelling, maar behandelen alle aspecten van het menselijk bestaan, inclusief pijn en lijden, angst en zorgen, hoop en teleurstelling.” thrash en power metal combineren met melodieuze metal en progressieve invloeden, dat is waar Redemption voor staat.