Work Of Art – Artwork
Jaar van release: 2008
Label: Frontiers Records
Op dit moment ben ik bezig om de laatste eindjes aan elkaar te knopen inzake het artwork dat ik voor de nieuwe Belgische AOR sensatie Frozen Rain mag verzorgen. Ik ben nu reeds enkele jaren in dat project verwikkeld en door deze job heb ik mogen meemaken hoe het is voor een artiest om tot een release van een plaat te komen. De man achter Frozen Rain, Kurt Vereecke werd door de jaren een van mijn beste vrienden en samen wachten we er nu op dat ‘onze’ schijf uiteindelijk uit de fabriek zal rollen. Omdat eind februari al een fantastische gelijkwaardige AOR schijf zou uitkomen, die van het Zweedse Work of Art, onderwerp van deze recensie, besloten wij om onze release nog eventjes uit te stellen. Op die manier kan de plaat die ik nu recenseer eventjes inwerken op de AOR fan en een tijd later zal het onze beurt zijn om deze melodieuze vrienden te verwennen. Door mijn vriend Kurt leerde ik de band Work of Art kennen door zijn maatje Robert Säll, gitarist van deze Zweedse sensatie. Hun muziek leerde ik kennen door rond te neuzen op hun Myspace website. Toen ik het demonummer ‘Why Do I’ beluisterde, wist ik dat de tijd rijp was om AOR terug te laten keren in deze tijd.
Als ik terug kijk in mijn geschiedenis, kan ik nog als de dag van gisteren herinneren hoe ik vroeger genoot van al die prachtige melodieuze platen die er op ons losgelaten werden. Mijn collectie staat nog altijd bol met platen van grote jongens zoals Toto, Survivor, Journey en Kansas, maar ook de wat minder bekende juweeltjes van groepen zoals FM, Strangeways, Boulevard, Signal etc. staan nog steeds te pronken op mijn schapjes en worden nog regelmaat uit de rij getrokken voor een luistersessie. Toentertijd was ik nogal treurig toen ik merkte dat dit genre muziek langzaam aan het doodbloeden was. Het grote publiek liet deze prachtige vorm van muziek massaal liggen en het was alleen ons insiders die de groepen nog een beetje op de been hielden. Ik wist op een gegeven moment ook niet meer of AOR muziek ooit weer terug zou keren en of de mannen achter die muziek nog trek hadden om moeite te doen om een nieuwe plaat op te nemen. Dankzij een label zoals Frontiers werden uiteindelijk heel wat van de grotere namen die ik boven al noemde weer getekend en sinds enkele jaren staan die groepen weer volop hun best te doen om iets nieuws op te nemen en op tour te gaan.
Maar de detectives van Frontiers gingen verder dan dat, ze vonden ook nieuwe bands en muzikanten en ook sommige van hen kregen de kans om onder de vlag van dit Italiaans label een schijfje te mogen opnemen. Dankzij de nogal bekende drummer Daniel Flores (Mind’s Eye en trouwens ook Frozen Rain) werden de Italiaanse platenbazen in contact gebracht met Work of Art. Zo gauw ik te horen kreeg dat WOA een plaat ging opnemen bij Frontiers reserveerde ik de promo bij mijn hoofdredacteur. De dag dat deze schijf uiteindelijk in mijn brievenbus gedeponeerd werd was zo vroeg in het jaar al snel een van de, hopelijk, nog vele hoogtepunten die dit jaar nog mag brengen. Want niet alleen de schijf van WOA zat in dat pakketje maar ook de promo van de nieuwe soloschijf van mijn idool Steve Lukather. Die recensie zul je ook ergens op onze prachtige website kunnen terugvinden. Mensen die mij kennen, weten (misschien tot vervelens toe) dat ik een supergrote fan ben van Lukather’s bandje Toto. En als ik je zeg dat de debuut schijf van Work of Art, die ze voor het gemak maar eventjes ‘Artwork’ hebben genoemd vol zit met invloeden van mijn lievelingsgroep Toto, en niet alleen dat maar dat de kwaliteit van de Zweden ook nog eens heel dicht in de buurt van hun Amerikaanse voorbeeld kan komen, dan weet je ook waarom ik zo hoog lig te strooien met mijn waarderingspuntjes. Als je bekend bent met platen zoals ‘The Seventh One’ en ‘Isolation’ van Toto en ik je zeg dat je de muziek van WOA in die richting moet zoeken dan zou ik als echte AOR fan niet twijfelen om deze schijf zo gauw mogelijk in huis te halen.