Kingdom Come-Kingdom Come

KINGDOM COME – KINGDOM COME

JAAR VAN RELEASE: 1988

LABEL: POLYDOR RECORDS

Kingdom Come bracht hun goed ontvangen, titelloze debuutalbum in het begin van 1988 uit. Onder leiding van de in Duitsland geboren frontman Lenny Wolf, die voor het grote deel verantwoordelijk is voor het schrijven van meeste van het materiaal van het album, met daarnaast de manager van de groep Marty Wolff. Het hiermee ook de meest succesvolle plaat van de band. Na de eerste single van de band kreeg de band bijzonder veel aandacht, ruim voor de album release, Kingdom Come ging goud op dezelfde dag dat het album werd uitgebracht en verkreeg uiteindelijk de platina status in de Verenigde Staten, Duitsland en Canada en piekte op nummer 12 op de Amerikaanse album charts. Een deel van de aanvankelijke aantrekking (en latere kritiek) van de band was, dat hun audio gelijkenis met die van het klassieke tijdperk van Led Zeppelin.

Kingdom Come werd kort gevormd in 1987, ze vormden een vijfkoppige groep te beginnen lead gitarist Danny Stag. Hoewel Wolf ook gitaar speelt, werd besloten, dat hij louter  frontman zou zijn en wierf Rick Steier als tweede rhythm gitarist. James Kottak op drums en als bassist Johnny B. Frank.

Het album werd mede geproduceerd door Bob Rock, die een helder en stevige rock geluid neerzette. De opnames vonden plaats bij Little Mountain studio in Vancouver  en gemixd in de beroemde Electric Lady Studios in New York City. Er is weinig twijfel dat de Zeppelin-achtige sound  opzettelijk was, want er was een enorme honger naar een reünie van die band in de jaren 80.

Ondanks de over-the-top Zeppelin vergelijkingen, de belangrijkste riff voor de opener “Living Out of Touch” is meer Robin Trower, dan Jimmy Page. “Pushin ‘Hard’ is standaard eighties hair metal, zij het met enige goede dynamiek, zoals het midden gedeelte waar alles naar beneden komt behalve de langzame bas riff van Johnny B. Frank.

“What Love Can Be” is erg bluesy, langzaam en weloverwogen – een beetje zoals Zeppelin’s “Tea For One”, maar eigenlijk meer “Ride On” van AC / DC. Dit humeurige en donkere nummer bevat alle ingrediënten van een bovengemiddeld ballad. Het werd hiermee ook een behoorlijke hit voor de groep. “17” begint met een big-bang drum beat door James Kottak, die is bijna als een voorbeeld van Pearl Jam. De eerste helft wordt afgesloten met “The Shuffle”, is een  leuk en vrolijk nummer.

Het lied dat verreweg naast hun single de meeste aandacht trok voor Kingdom Come was “Get It On”. Dit nummer wordt gedreven door ongelooflijke dynamiek.  Wolf’s stem samen met een John-Paul-Jones-achtige bas en heldere duo gitaar riffs. Het bevat zelfs een John Bonham-achtige drum. Een echt Zeppelin cloon. Naar verluidt, ging er een cassette kopie van de mix van het lied naar een radiostation in Detroit, die begon het nummer af te spelen voor de officiële release van de band, dit gaf het sein voor de kettingreactie met de “Zeppelin reünie” geruchten.

Drummer Kottak en bassist Frank schreven gezamenlijk het nummer “Now Forever After ‘en’ Hideaway ‘respectievelijk. Beide nummers zijn aangenaam genoeg, met name het eerste nummer.  Het nummer  “Shout It Out” is misschien dan nog het meest teleurstellend. Een  juweeltje wordt dan weer gevonden in  Stag’s “Loving You”. Het nummer is voorzien van fantastische arrangement en productietechnieken en reverb-effecten.

Naar aanleiding van de release en het bliksemsnelle succes van Kingdom Come in 1988, heeft de band ervoor gekozen om hun tourschema om te gooien en mee te doen aan “Monsters of Rock” tour met veel van de top hard rock / heavy metal acts van de dag.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Ondersteund door WordPress | Thema: Baskerville 2 door Anders Noren.

Omhoog ↑