Glenn Hughes-From Now On
Jaar van Release: 1994
Label: Empire
Gesteund door een band van bekwame Zweden (waaronder Mic Michaeli en John Leven uit Europa) leverde de gerehabiliteerde en verjongde “Voice Of Rock” een boeiende set harde en groovy AOR, dat is natuurlijk ook niet zo vreemd, de man leent niet alleen de stem uit op het album, maar ik ook benadigd bassist en met From Now On uit 1994 levert hij dit album op deze wijze af. Het album had verschillende invloeden om waarschijnlijk Purple-fans aan boord te krijgen. Het opzwepende, door Hammond geleide opener “Pickin’ Up The Pieces” is daar een voorbeeld van. De voortreffelijke bluesrock van “ Lay Your Body Down” is het tweede nummer van album .
Melodieuze rocknummersn beginnen vorm te krijgen met “The Only One”. Dit nummer weerspiegelt enkele van de nummers die Glenn deed met de supergroep Phenomena. Denk aan oude nummers als “Kiss of Fire” en “Still the Night” uit 1985. “The Only One” is een opvolger van die nummers, met een groot melodieus refrein. “Why Don’t You Stay” is een soulballad, maar nog steeds in de pas in de stijl van de jaren 80. Het ligt het dichtst bij Europa (a-la Prisoners in Paradise ).
In de Deep Purple-dagen was Glenn het meest funky in de band. “Walkin’ on the Water” brengt een beetje van die funk-vibe met zich mee, maar de nadruk ligt op Glenns zang. Een klein beetje van zijn Sabbath-periode komt naar voren op “The Liar”. Rainbow’s album Stranger in Us All uit 1995 bevat een nummer met soortgelijke opbouw genaamd “Cold Hearted Woman”, maar dit is waarschijnlijk louter toeval.
Dan krijgen we het meer progressieve “Into the Void”. Het nummer begint wat mysterieus en wordt doorspekt met wat “griezelige” keyboard effecten. Mic Michaeli, is mede verantwoordelijk voor het nummer. Een nog niet eerder uitgebracht nummer van Hughes/Thrall verscheen uiteindelijk op “You Were Always There”, een funky nummer uit de jaren 80. Opnieuw opgenomen voor dit album, maar het klinkt niettemin als de periode waarin het werd geschreven. Terwijl de ballad “If You Don’t Want Me To” binnenrolt, is er na het Hammond geluid weinig dat je aan een rocknummer doet denken, jammer. “Devil in You”, een ander nog niet uitgebracht nummer van Hughes/Thrall, begint de boel op de rails te krijgen. “Homeland” ligt meer in het verlengde van de meeste albumnummers. (En nee, het is niet hetzelfde nummer als Europa’s “Homeland” op Prisoners in Paradise. Dit nummer is mede geschreven door Mel Galley.) Dit bouwt voort op de originele cd-afsluiter en titelnummer “From Now On….”. Dit nummer is zeer ingetogen en wat vlak en de ongelooflijke ‘Voice Of Rock”, zoals Glenn wordt genoemd, de muziek had wat mij betreft wat harder in de mix mogen staan. Het laatste nummer op de cd is “Burn” de Whitesnake klassieker, die Glenn fantastisch vertolkt.
Maar dit album was een sterke bouwsteen voor zijn comeback en ook een geweldige plek voor nieuwe fans om zijn talenten te ontdekken.