Rock Historie

Grunge


De markt voor traditionele hardrock is echter gekrompen en het is de begin jaren negentig door bands als Nirvana en Pearl Jam ingezette grungebeweging die het genre de kop lijkt te kosten. 

Grunge heeft een ongekende aantrekkingskracht op de jeugd, een ontwikkeling waar de muziekindustrie vol op inspeelt. Een grote verplaatsing van de aandacht is het gevolg en traditionele hardrock maakt in de jaren negentig ongekend zware tijden door. Naast het in populariteit grossierende grunge wordt daarna ook veel terrein ingeleverd aan een aantal verfrissende crossovers, waarvan punkcore en nu metal de belangrijkste zijn. 

 Anno 2004 staat het aanbod van traditionele hardrock van vaderlandse bodem op een laag pitje, dit in tegenstelling tot de metalscene die floreert als nooit tevoren. Wat tevens geldt voor genres als retro en stoner, beiden herkauwend op de jaren zeventig. Internationaal gezien heeft hardrock het grunge tijdperk en de nu metal golfechter overleefd, en Amerikaanse hardrockbands als Bon Jovi en Aerosmith zijn nog steeds uitstekend verkopende artiesten

Kenmerken Aldut Oriented Rock

Album-oriented rock of adult-oriented rock (AOR) is een verzamelnaam voor de omstreeks 1975 populair geworden muziekstroming waarbij radiostations focusten op commercieel geproduceerde rockmuziek. Het is een hitparadevriendelijke variant van hardrock. De muziek kenmerkt zich door relatief korte, goed in het gehoor liggende nummers die getekend worden door harmonische zang en een bombastische productie. Bovendien zijn de teksten minder ingewikkeld of duister dan bij verschillende hardrockbands het geval is.De stroming ontstond omstreeks 1975 toen radiostations in Amerika minder progressieve rock gingen draaien en zich meer concentreerden op kortere, beter in het gehoor liggende muziek. De stroming is vooral in Amerika mateloos populair, toch weten enkele bands hier ook voet aan wal te krijgen en weet in enkele gevallen zelfs de hitparade te bereiken.

Enkele kritische noten.

 Tegenwoordig kan dit genre niet meer als je sommige recensisten mag geloven. De volgers het “trendy publiek”, komen met uitspraken als  ‘arena orientated rock’ is  helemaal foute muziek, mede ingefluisterd door de hedendaagse muziekpolitie. Met grote regelmaat hoor je mensen klagen over die “vreselijke” groepen als Journey, Boston, Foreigner, REO Speedwagon, Styx enz. Je kunt de rest er wel bij verzinnen. Dit soort bands moeten als voorbeeld dienen van hoe slecht de muziek uit de jaren 70 en 80 is en dat die punk/new wave/grunge/alto-muziek ,veel beter en ruiger is dan dat soort “commercieële” muziek. Bands als Boston, Survivor, Kansas en Cheap Trick zijn  gewoon goede bands die in die tijd al vele malen ruiger en origineler zijn en meer rock ’n roll klinken dan veelal van de hedendaagse alto/punk beweging, maar smaken verschillen.  Daarintegen zijn deze bands nog volop vertegenwoordigd  in de hedendaagse top allertijden. Veelal worden mensen compleet gehersenspoeld en wordt er helaas ook veel onzin door de bladen voorgekauwd.  Helaas is de rockwereld van tegenwoordig compleet overgenomen door “luisteraars” die blindelings alles geloven wat de rockelite hun wijs probeert te maken.

De stelling alsof bands als Boston, Journey of The Baby’s het alleen maar voor het geld doen en zich netjes aan de heersende trends hebben aangepast. Ongetwijfeld vinden sommige mensen alle heavy metal muziek “corporate rock”. Uiteraard is dit voor het grootste gedeelte onzin, wanneer je er beter in verdiept zie je dat de arenarock groepen zich helemaal niet hebben aangepast aan de mainstream. De mainstream heeft zich aangepast aan deze muziek. De reden dat dat soort bands populair werden is niet omdat ze “te commercieel” waren maar omdat ze goede pakkende liedjes schreven die logischerwijs gewoon enorm goed aansloegen. De verandering van tijden geeft aan dat in de loop van de tijd mensen zich makkelijker laten meeslepen door allerlei “nieuwe” trends.

Pagina's: 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15

Ondersteund door WordPress | Thema: Baskerville 2 door Anders Noren.

Omhoog ↑